Enligt min reflektion så gick det mesta fel i projektet då Lavasoft inte kunde hålla tidsplanen för vad gällande implementeringen. Projektledaren i det här fallet verkar ha anlag för hybris samt vara en mindre teamplayer en vad projekten efterfrågade. Trots att flera medlemmar i projektet verkade vara oense om vilket slags system som bäst uppfyller kraven på webplatsen, anser Maja att det är mer eller mindre uppenbart vilket slags system som efterfrågas. En viktig detalj som bidrog till ett stort misstag var att man isolerade projektgruppen från andra utvecklingsgrupper i Lavasoft. Varför tar man ett sådant beslut? På vilket sätt påverkar detta övriga i gruppen? En annan sak som man i ett tidigt skede även bör lägga mer tid på, så att det inte sker stora frågetecken längre fram i projektet är att, fastställa ett systemperspektiv utifrån kundens krav och önskemål, dvs. åtminstonde säkra sig om att det nya systemet är kompatibelt gentemot det gamla. I det här fallet så blev konsekvensen förödande mot tidsplanen, vilket i sin tur gjorde att hela projektet och implementeringen blev 2 månader försenat, samt att man gick miste om en kontinuerlig relation med kunden.
2: Vilka misstag gjorde man inledningsvis i projektet?
En viktig komponent inom alla utvecklingsprojekt för vad gällande informationsbearbetandesystem är den kommunikativa processen mellan kund och leverantör. Om kunden inte blir nöjd med det färdigimplementerade systemet, blir det iterationer vilket leder till kostnader. Därför bör en kravspecifikation fylla upp alla aspekter som kan vara avgörande för hur systemet formas. I Lavasofts fall så verkade det inte vara några inledningsvis stora frågetecken kring kundens krav och önskemål, dock så var inte alla medlemmar i gruppen ense om systemvalet. Detta borde Maja ha tagit hänsyn till i ett tidigt skede eftersom "luckan inte fylldes upp", dvs man blev tvungen att i ett senare skede i projektet ta itu med dessa frågor. Maja bidrog hursomhelst med en presentation av systembeskrivningen för resterande projektmedlemmar vilket vissa i gruppen tyckte var alltför vag och otydlig. När man har kommit så här långt i projektet, bör man åtminstonde ha en homogen bild i gruppen av hur systemet bör formas.
3: Hur kunde problemen kvarstå utan åtgärd under så lång tid?
Enligt min uppfattning och tolkning så återstod problemen först och främst för att Maja inte tog någon vidare hänsyn till dem övriga i gruppen och deras åsikter, samt att man valde att isolera gruppen från andra utvecklingsgrupper inom Lavasoft. Sedan så hade man tydligen inte någon kompetens som i gruppen som matchade med en del av kraven i kravspecifikationen, vilket ledde till att man ändrade en del punkter i den.
4: Egna reflektioner
Det vore i ett verkligt fall ganska absurt för ett företag att låta en projektledare som i det här fallet verkar var av den oerfarne typen, leda en projektgrupp. Dock så lär man sig ju även av sina misstag, men detta bortser inte från faktum att hela projektet gick med förlust i slutändan, vilket även gjorde att man tappade en potentiell kund i framtiden i Lavasoft. Det är en sak att göra bort sig totalt i en mindre omfattning, men att göra bort sig såpass mycket så att kunden inte vill höra av sig längre fram i tiden, det är inte gynnsamt för en verksamhet, utan det leder till en konsekvent posiotionering av företaget för vidare potentiella kunder i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar