söndag 31 maj 2009

Utveckling av websystem på Lavasoft

Mycket kloka ord har redan nämnts från mina övriga gruppmedlemmar i det här ärendet. Något som jag tycker är alldeles uppenbart i det här sammanhanget är att man valt en linje där man "själv" går in och fixar till kravspecens när frågetecken kring dem uppstår. Detta utan att kontakta uppdragsgivaren.
Innan man går in och ändrar en kravspec så är det mycket viktigt att kommunicera detta till kund. I ett systemutvecklingsprojekt är det ju mycket vanligt att krav man från början har, och eventuellt ser som möjliga - efter viss utredning i ämnet visar sig vara omöjliga att förverkliga. Eller att de inte stämmer överrens med den tidsuppskattning man från början hade.

När den här typen av problem uppstår - Kommunicera detta med uppdragsgivare, berätta om situationen och eventuellt ha några alternativa lösningar på förslag för att sedan tillsammans komma fram till bästa alternativet.

Förvisso. kan man oxå tänka sig att följande. Att innan man sätter en kravspec - så krävs det ju naturligtvis att man har utfört en förstudie som i så långt som möjligt skall kunna täcka in alla eventuella frågetecken som berör kravspecifikationen.

Sammanfattningsvis alltså...
- Dålig kommunikation mellan projektledare och uppdragsgivare under projektets gång är huvudorsaken till projektets resultat. Detta får senare konsekvenser av att man inte levererar ett system som möter de från början satta kraven vilket obarmhärtigen leder till en missnöjd uppdragsgivare.

//Fredrik L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar